12-345-678

E-mail

Suport

CMS

Super User
Odsłony: 262

Na czym polega CMS i co oferuje?

Strona internetowa oparta na systemie CMS pozwala na własnoręczną edycję treści bez posiadania wiedzy informatycznej.

Dodawanie, modyfikowanie i usuwanie tekstów, tabel, grafik, zdjęć, filmów, a nawet całych podstron i działów odbywa się przez klikanie przycisków. Podczas pisania tekstu można używać przycisków do formatowania tekstu (np. pogrubianie, wstawianie odnośnika) podobnych do tych z Worda.

Najpopularniejsze systemy CMS posiadają (zazwyczaj darmowe) dodatki, zwane wtyczkami. Wtyczką może być np. galeria zdjęć, zestaw dodatków pomagających w pozycjonowaniu, forum dyskusyjne, system rezerwacji pokojów hotelowych, czy przycisk "Lubię to" Facebooka. Instalacja wtyczki zazwyczaj ogranicza się do wpisania jej nazwy i kliknięcia jednego przycisku, o ile używa się wystarczająco nowoczesnego systemu CMS, np. WordPressa.

Wtyczki pozwalają więc za darmo i bez znajomości programowania rozszerzać funkcjonalność strony internetowej.

Ogromną zaletą CMSów jest brak opłat za modyfikowanie witryn internetowych, które w taki system są wyposażone. Nie trzeba też zwracać się do firmy informatycznej, podpisywać umowy, uzgadniać szczegółów i czekać na wykonanie zlecenia - wszystko można natychmiast zrobić samemu.

Obecnie praktycznie nie wykonuje się witryn, które nie są wyposażone w CMS.

Rodzaje CMSów, ich bezpieczeństwo i późniejsze koszty

Podobnie, jak samochód z zewnątrz wyglądający prosto, od wewnątrz ma skomplikowaną strukturę, tak każde oprogramowanie komputerowe (w tym CMSy) działa dzięki setkom tysięcy linii kodu programistycznego, zwanego źródłowym.

Programiści mogą taki kod ujawnić publicznie (zazwyczaj za darmo), albo udostępniać tylko klientom, którym sprzedali swoje oprogramowanie. Ze względu na taką "otwartość kodu" (publiczną lub nie) systemy CMS (jak większość oprogramowania komputerowego) dzielą się na dwie kategorie.

  • Systemy o "otwartym kodzie źródłowym" (bardzo często zwane "open source"), których kod jest udostępniany publicznie, prawie zawsze za darmo, dzięki czemu używa ich mnóstwo osób. Duża liczba Internautów z dostępem do kodu źrodłowego tworzy (często za darmo) ogromne ilości wtyczek, szablonów (szat graficznych) i innych dodatków. Internauci szybko też wychwytują błędy bezpieczeństwa w kodzie, które by mogły zagrozić włamaniem na stronę, używającą danego CMSu. Drugą stroną medalu jest konieczność aktualizowania takiego systemu na bieżąco, właśnie ze względów bezpieczeństwa (przy okazji CMS zyskuje nowe możliwości). Na szczęście w popularnych CMSach aktualizacja sprowadza się do kliknięcia jednego przycisku i prawie nigdy nie powoduje problemów. W mniej popularnych CMSach aktualizacja może wymagać wiedzy programistycznej i pociągać za sobą dodatkowe koszty.
  • Systemy o "zamkniętym kodzie źródłowym", tworzone i rozwijane jako produkty danych firm. Kod takich CMSów jest znany tylko klientom firmy, u których ten CMS zastosowano. Mała liczba użytkowników systemu oznacza zazwyczaj mniejszą liczbę dostępnych dodatków (tworzy je głównie producent oprogramowania). Ponieważ kod rozwija tylko jedna firma, jest większa szansa, że są w nim błędy bezpieczeństwa. Kod ten jest jednak znany tylko wąskiemu gronu klientów, więc szansa na wykrycie i upublicznienie luki w bezpieczeństwie jest niewielka. W praktyce rzadko więc zachodzi potrzeba aktualizowania takiego CMSu, a czasami aktualizacja jest wliczona w cenę systemu. Ograniczone możliwości rozwoju dyskwalifikują jednak CMSy o zamkniętym kodzie w 95% przypadków.

CMSy hostowane

Istnieją także CMSy zwane "hostowanymi", w których często nie płaci się za hosting i nie ma się dostępu do kodu źródłowego, lecz używa się gotowego systemu o ograniczonych możliwościach, zainstalowanego na serwerach usługodawcy.

Ze względów bezpieczeństwa firmy oferujące takie rozwiązania nie pozwalają na wgrywanie swoich dodatków do tych systemów i jakiekolwiek ich modyfikowanie poza przewidzianym (co zazwyczaj sprowadza się do edycji treści i wybrania jednej spośród kilkunastu szat graficznych). Wyeksportowanie treści z takiej usługi jest zazwyczaj bardzo utrudnione. Często przy wejściu na strony tego typu wyświetlają się reklamy usługodawcy.

Z tych względów CMSy hostowane zdecydowanie odradzamy.

Który CMS wybrać?

Zdecydowanie najpopularniejszym (i według nas bezkonkurencyjnym) Systemem Zarządzania Treścią jest obecnie WordPress, dostępny w języku polskim. Posiada on otwarty kod, jest darmowy (także do zastosowań komercyjnych), oferuje ponad 1500 darmowych szablonów (szat graficznych) i 35 tysięcy wtyczek (zazwyczaj ich opisy i ustawienia są po angielsku). Z WordPressa korzysta niniejsza strona.

CMS ten oferuje wszystkie wymienione w artykule zalety, jest intuicyjny w obsłudze, posiada wbudowany system komentarzy (który można wyłączyć). Zmiana szaty graficznej strony możliwa jest w kilku kliknięciach myszą. Z racji popularności ewentualne zaawansowane modyfikowanie CMSu wiąże się z dużym wyborem programistów, co oznacza niskie ceny. Ogromną zaletą jest też wsparcie gigantycznej społeczności - w Internecie można znaleźć rozwiązania praktycznie wszystkich problemów i zagadnień.

WordPress posiada wiele wtyczek, dzięki którym można wykonać w nim każdy rodzaj serwisu - od sklepu internetowego, przez forum dyskusyjne, po portale ogłoszeniowe i systemy rezerwacji terminów lub pokojów hotelowych.

Firma odpowiedzialna za wykonanie strony internetowej powinna zastosować właśnie ten system. Wiele firm z racji starych nawyków będzie polecać inne CMSy, jak Joomla, czy Drupal, ale w ostatnich latach zdecydowanie i bezpowrotnie przegrały one wyścig jakościowy i popularnościowy z WordPressem.

Kategoria: